torsdag 2 juni 2011

Dagens träningspass!

Började med att värma henne på volter, serpentiner och åttvolter i skritt och trav. Tog även några varv för att känna igenom galoppen.
Som ni såg på bilder hoppar jag bara låga hinder (även om hon ligger en meter över bommen..) med henne men jag känner ingen press till att höja för hoppningen är som sagt inte till för att prestera, utan bara för att lösgöra. Hon var extremt het och det blev lite krångel med gångarterna men det jämnar ut sig tillslut! :)
Efter ca 30 mins hoppning satte jag på henne bootsen för att pressa fram lite tölt på raksträckan. Hon var fortfarande het efter hoppningen och jag fick inte till särskilt mycket. Blev 2-3 riktigt bra sträckor dock!

Dagens problem:
Problemen idag låg faktiskt inte på hästen, det var pga mig. Jag kände själv att jag inte gav tillräckigt tydliga signaler innan hindret, jag hetsade upp henne mer än nödvändigt och jag lugnade inte ner henne när jag skulle gjort det. Hon är en hispig och nervös häst och jag måste verkligen jobba på att respektera det och ge henne den tid hon behöver.




Dagens lösning:
För att förbättra hela situationen efter hoppningen hoppade jag av och lät henne vila i 10 min innan jag satte upp igen för att tölta. Hon var lugnare, men fortfarande lite på tårna. Men sån kommer hon nog alltid att vara litegrann för det är sån hon är!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar